tirsdag 18. desember 2012

Cogito ergo sum..........og carpe diem.....

Det betyr visst noe sånt som : Jeg lever - altså er jeg ......og Grip dagen.......
I disse dager driver noen rovdrift på seg selv med en handlepuls som kan slå ut de mest topptrente idrettsfolk. Vi drives av en reklame om at julepakker betyr den største lykke på jord - og at far kjøper dyrt, gjennomsnittshandling pr nordmann og kvinne...det går fortere og fortere og lykken ligger i å dra kortet så hardt vi bare kan.



Når det er sagt er jeg glad i å kjøpe noe til andre, jeg er glad i å glede andre - jeg bruker bare litt mer tid på å tenke før jeg kjøper. Stadig flere sier - nei jeg ønsker meg ingenting jeg - jeg har alt. Våger du da å la være å kjøpe noe - eller klarer du allikevel å huske noe han eller hun sa i sommer.....det skulle vært kjekt med slike periskop grillpinner til pølsegrilling på tur. Da er det kjekt å komme til julaften med akkurat det - periskopgrillpinner!!! Heter det det??




La du merke til at turvennen din fryser litt på beina på turene dere har - og kjøper noen gode, varme sokker til jul? Eller strikker dem?

Eller la du merke til at sist gang du hadde en venninne på den gode kjøkkenpraten - så kommenterte hun dine gode tekopper?

Jeg har klistret på Reklame - nei takk  - på postkassen. Det merkes på pulsen og det merkes på papir bosset. Det blir mindre å kaste:)


Julen er tiden for både ettertanke og fortanke - tenke gjennom hvordan året egentlig har vært, hvilke gode stunder kan jeg ta vare på og ta med meg inn i fortankens tid, hvilke mennesker på veien har jeg vært tilstede for, hvor mange parkeringslapper med tid igjen klarte jeg å dele ut, hvor mange tanker og ideer har fått slå rot?

Ettertanken skal forberede fortanken - alle disse tankene rundt det jeg skulle gjort mer av. Og nå snakker jeg ikke om ting som får opp den vonde pulsen - jeg snakker om den gode tiden med deg selv, med familien, med venner - med andre. Den gode samtalen, den sprøe turen - ting en gjerne ikke gjorde fordi tiden ikke strakk til.



Sørg for at du kjenner at du lever, at du puster godt og at du er glad i deg selv!

Ha en fin julefeiring:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar