lørdag 18. juni 2011

Om sommerfugler og vingeslag ..........

Når jeg tenker meg om så går det litt lang tid mellom disse bloggene mine, og når jeg tenker meg om en gang til så vet jeg hvorfor. Jeg er på vei tilbake til stien min, så mye endringer skjer i livet for tiden at jeg kjenner det viktigste er på vei tilbake - GLEDEN. Og misforstå meg rett, jeg har det godt i livet og alt det der, men det aller aller viktigste har vært litt på slumrestadiet. Av dem som kjenner meg vil de si - aldri i livet om du har vært på slumrestadiet.....men jeg ser det klart nå. Gjennom min egen skog ser jeg det!




Endringer i livet er kompliserte saker:) og samtidig trenger det ikke være så komplisert! Hva er det viktigste i livet for meg? Det er et spørsmål som hver og en kanskje skulle stille seg en gang i blant - ikke bare leve slik alle andre synes er viktig for deg. Lag deg en øvelse hvor du sitter godt, alt stress er borte, prøv å være ærlig med deg selv....ikke bare lat som:) Hva er viktigst for deg feks på jobben? Det svaret du etterhvert kommer frem til får frem et nytt spørsmål - hvordan ser det ut når det viktigste på jobben finnes? Er det realistisk at du får det slik? Og så kommer spørsmålet som er like viktig - hva må jeg gjøre for å oppnå det?
Eller to relativt enkle spørsmål som det virker som det er veldig vanskelig å ta stilling til: Hvordan vil jeg ha det i livet og hvordan skal jeg få det til? Er det jeg som vil det eller er det andres ønsker for mitt liv? Er det mine mål eller andres mål?

Det skal ikke så mye til for å glede meg - jeg har akkurat fått tilbake en kopp som betyr utrolig mye for meg. Det er nok - jeg føler meg som den mest heldige person på Tasta:):) Har drukket kaffe med en gammel venn og reflektert litt over livet - spesielt hva vi skal bruke resten av livet vårt til. Hva skal til for å glede deg? Har du selv strenge krav til det - eller skal det lite til for å glede deg? Et eksempel - hvis glede er viktig for meg og jeg bare opplever det når min mann kommer med håndplukkede roser fra Toscana.......hvor realistisk er det at jeg får oppleve glede mange ganger??? Hmm tror det svaret gir seg selv. Men det triste er at mange har strenge regler eller veldig høye krav til det å oppleve glede i livet. Eller nærhet, eller energi eller hva det nå er som er viktigst for deg i livet, på jobben, i familien......



Jeg står nå nærmere et veiskille enn noen gang før og jeg gleder meg.....skrekkblandet fryd er også en følelse jeg har....men så definitivt gleder jeg meg. Og jeg kjenner at det bobler noe enormt inni meg.......som champagne.....noe jeg også setter vedlig stor pris på. Og uansett om disse endringene blir annerledes enn først planlagt........så styrer jeg skuta selv, jeg er fører i mitt eget liv.

Jeg tror at selv en sommerfugls vingeslag kan skape storm på andre siden av jorden........Sommerfugler er noen fantastiske skapninger....full av kraft når de folder seg ut, elegante, grasiøse,fargesprakende tar for seg av livets nektar, lever kort og intenst....men de lever. Synd at sommerfugl plantasjen er nedlagt. Det var utrolig flott å være på besøk når disse store sommerfuglene satte seg på t - skjortene til folk.



"Hvis ikke jeg kan by på meg selv, har jeg ikke så mye annet å fare med heller", sa Sten Magnus- en kjent toppleder. Hvordan ser selv snakket ditt ut? Ja hva er det du sier til deg selv? Klapper du selv på kinnet, slår deg selv på skulderen......eller gir du deg en på trynet gang etter gang? Selvsnakk holder vi på med hele tiden.........og her kommer det......du kan velge hvordan du vil snakke til deg selv.

Jeg vil slutte med noen flotte ord fra Bette Midler:
" Sørg for at livet ditt er usedvanlig underholdende. Du trenger ikke være vakker, rik eller smart - bare veldig entusiastisk".



Selv om dette faktisk er noen år siden - måtte jeg bare ha det med.

Ha noen strålende dager:):)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar