fredag 8. februar 2013

Alle disse steinene.........:):)


De fleste gårdsbrukere prøver å bli kvitt steinene i jorden sin - jeg har nå i 2 måneder "samle steiner". Svære rullesteiner, jevne og ujevne, bitte små steiner, noen med farge på, noen mursteiner. Jeg holder jo på med å bygge stein på stein - men det er sannelig ikke lett alltid å vite hvordan de skal ligge. Så derfor har jeg ukritisk og lykkelig samlet og samlet. Bedre med litt for mye enn for lite - har jeg tenkt i min uvitenhet. Som en liten Askeladd har jeg samlet på stort og smått - jeg kan jo få bruk for det en gang.


Og kjekt har det også vært - for steinsamlingen har ført meg på mange turer - ut til havet, inn i skogen og opp på fjellet. Når jeg har truffet folk som spør meg hva jeg holder på med har jeg svart akkurat det: Jeg samler på steiner - og folk har betraktet meg og lurt på om jeg er litt gal. Noen vil faktisk mene det også - men det er nå opptil dem, jeg får stå for det jeg tror på!! Egentlig så kunne jeg svart at jeg samler på farger til regnbuen - men det er et annet kapittel:)


Ja dere skjønner vel at det ikke er "forrektige" steiner jeg har samlet på - det er metaforisk.
Nå er dette begynt å bli en stor haug - heldigvis - for da har jeg noe å bygge med og av. Men så er det denne byggingen da - det er nå jobben begynner. Hvordan denne grunnmuren min skulle se ut har jeg bare hatt noen vage tanker om - jeg har tenkt at det kommer når bare steinhaugen er stor nok. Men på et tidspunkt må jeg begynne å sortere, tegne, prøve å forstå oppdraget mitt. Og tenk - oppi hele denne haugen - det begynner å bli klart. Muren skal være solid og grundig - men lav - jeg må ha alburom til å svinge meg lett over muren.

Alt i alt forstår jeg litt mer nå. Som leder og eier har jeg alltid arbeidet seriøst, men lite alvorlig - altså ofte med en god latter eller smil om munnen. Jeg er formelt uformell!! Går det an? Ja jeg mener det går an å være formell der en må og lett om snippen der jeg ikke trenger det. Jeg har stolt og stoler ofte på magefølelesen - det kan jeg også skrive om senere. Men hva er magefølelse? Det er utallige erfaringer  basert på at vi mennesker har prøvd og feilet gjennom livet.

Men tilbake til steinsamling og muren. For meg er det viktig at fundamentet står støtt - utover det elsker jeg når resten ser ut som en bygning av Gaudi - rundt, lekent, fargerikt, variert, mangfoldig, utfordrende og uten rett vinkler. I dette bygget skal jeg bygge inn min drøm.



Ha en fantasifull og leken helg:):)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar